درآمد نجومی باشگاههای مطرح دنیا از حق پخش تلویزیونی/ در فوتبال ایران حق با کیست؟ +جدول
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۴۶۷۷
در کشورهای پیشرو حقوق پخش تلویزیونی بسته به سیاستهای بازاریابی در فوتبال این کشورها، از ۳۰ تا ۶۰ درصد کل درآمدشان را تشکیل میدهد.
سرویس ورزش مشرق – با شروع لیگ برتر بازهم داستان قدیمی دعوای باشگاه ها و صداو سیما بر سر حق پخش تلویزیونی تکرار شده و این بار ظاهرا باشگاه ها خصوصا استقلال و پرسپولیس بیش از پیش مصِر به استیفای حق قانونی خود هستند و حتی در هفته اول حاضر به صحبت در نشست خبری در حضور دوربین های تلویزیونی نشدند!
با وجود این صداوسیما مدعی است در دو سال اخیر این پول را به حساب وزارت ورزش واریز کرده و قصوری از طرف آن ها شکل نگرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین بهانه به سراغ درآمد برخی باشگاه های معتبر رفته ایم تا ببینیم درآمد حاصله آن ها از این بخش چقدر بوده است؟ قبل از هر چیز باید گفت که حق پخش تلویزیونی بستهای حقوقی است که صاحب و برگزارکنندهی آن رویداد از طریق فروش آن به شبکههای تلویزیونی به آنها اجازه پخش این رویداد را داده و در ازای دریافت مبلغ معینی درآمد کسب میکند. مشتریان فدراسیونها و باشگاهها در بازار حق پخش، شبکههای تلویزیونی هستند. به طوری که این ارگانهای ورزشی حقوق تلویزیونی مربوط به مسابقات تیمهای خود را در این بازار به مزایده میگذارند و به بالاترین پیشنهاد میفروشند. شبکههایی که بدون خریداری حقوق تلویزیونی رویداد، آن را پخش میکنند اقدامشان غیرقانونی بوده و صاحب آن رویداد و مسابقه، میتواند نزد مراجع قضایی از شبکه مذکور شکایت و خسارت دریافت کند.
در کشورهای پیشرو، حق پخش تلویزیونی بسته به سیاستهای بازاریابی در فوتبال این کشورها، از ۳۰ تا ۶۰ درصد کل درآمدشان را تشکیل میدهد. فروش این حقوق در اروپا از دهه ۶۰ میلادی با محبوبتر و فراگیرتر شدن تلویزیون آغاز شد و سنگ بنای تجاریسازی فوتبال آغاز شد. در واقع از این لحاظ این برهه یک نقطه عطف در تاریخ ورزش به شمار میرود.
در این نیم قرن قیمت این «محصول» روندی افزایشی داشته است. به عنوان نمونه در بوندسلیگا طی تاریخ ۵۰ سالهاش ارزش حقوق تلویزیونی بیش از ۶۰۰ برابر شده و به فصلی ۶۲۸ میلیون یورو رسیده است. در حال حاضر حقوق پخش در پنج لیگ بزرگ اروپا (اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و فرانسه) در مجموع سالانه به ارزش پنج میلیارد یورو به فروش میرسد.
حقوق پخش تلویزیونی مسابقات در سه نوع فروخته میشود: (۱) حقوق پخش زنده، (۲) حقوق پخش غیرزنده (زمان گذشته از ساعت این بازیها در این نوع حقوق پخش عامل مهمی برای قیمتگذاری است) و (۳) حقوق پخش خلاصه و یا صحنههای مهم بازی (Highlights). شبکههای خبری که به عنوان مثال حقوق پخش نوع سوم را نخریده باشند، حتی گلهای بازیها را هم نمیتوانند پخش کنند و تنها به نشان دادن چند عکس و یا حتی صرفاً درج نتایج اکتفا میکنند. (کاری که در برخی شبکه های معتبر مثل BBC هم صورت می گیرد). بدیهی است شبکهای که حقوق پخش زنده را خریده باشد، حق پخش بازیها به دو شکل دیگر را نیز دارد.
در ادامه گزارش به بررسی میزان درآمد تیمهای برتر اروپایی در لیگ انگلیس، اسپانیا و ایتالیا پرداخته ایم:
درآمد ۱۵۳ میلیون پوندی منچسترسیتی در فصل گذشته
پاندمی کرونا ضربهای مهلک به باشگاههای برتر فوتبال اروپا وارد کرد و لیگ برتر انگلیس نیز مستثنی از این قاعده نبود. همهگیری ویروس کرونا و عدم حضور تماشاگران باعث شد تا در بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ ، باشگاههای لیگ برتری تقریبا ۱.۴ میلیارد دلار آمریکا ضرر به ثبت رسانند که بیشترین میزان در تاریخ این رقابت محسوب میشود. آنها در فصل ۲۰۲۰_۲۰۱۹ که در اواسط آن پاندمی آغاز شد تنها ۲۸۱ میلیون دلار ضرر کردند. گزارشها حاکی از این است که تماشاگران یک عامل کلیدی در درآمد باشگاهها محسوب میشوند و باشگاههای بریتانیایی نزدیک به ۱۳ درصد کاهش درآمد به خاطر عدم حضور آنان به ثبت رساندند.
پیش از آغاز فصل ۲۰۲۲_۲۰۲۱، تمام ۲۰ باشگاه لیگ برتر انگلیس به اتفاق آراء توافق کردند که شراکت این رقابت با تلویزیونهای پخش کننده تا پایان فصل ۲۰۲۵_۲۰۲۴ تمدید شود. دولت بریتانیا نیز برای حمایت از آنها این اجازه را داد تا این تیمها بتوانند در سالهای آتی درآمد خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. طبق آمارها باشگاههای لیگ برتری در این فصل و فصول آتی میتوانند درآمد خوبی را به جیب بزنند و آثار اقتصادی کرونا را تا حد خوبی برطرف سازند.
ارزش حق پخش لیگ برتر انگلیس نزدیک به ۶.۳ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده و در بریتانیا ۴ شرکت اسکای اسپورت، بیتیاسپورت، آمازون پرایم و بیبیسی آنها را پخش خواهند کرد. البته پخشکنندههای خارج از انگلیس نیز به شدت علاقهمند به پخش این رقابت هستند و طبق گزارش این سایت درآمد لیگ برتر از آنها نزدیک به ۴.۹۸ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است. جالب توجه است که ۳۶ پخش کننده در سراسر دنیا بازیهای لیگ برتر انگلیس را به صورت زنده پخش میکنند.
از سپتامبر ۲۰۱۹ تا انتهای فصل گذشته لیورپول بیشترین طرفدار را در بین بینندگان تلویزیونی به ثبت رساند
طبق گزارش سایت Sportscriber در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ منچسترسیتی بیشترین سهم را در خصوص حقپخش از آن خود کرد و ۱۵۳ میلیون پوند را بدست آورد. منچستریونایتد که هنوز رونالدو را در اختیار نداشت، ۱۴۸ میلیون پوند بدست آورد و لیورپول با ۱۵۱ میلیون پوند، پول خوبی به جیب زد.
سایت businesswire نوشت که منچستریونایتد در ۹ ماه پایانی سال ۲۰۲۱ یعنی از ابتدای تابستان تا آخر دسامبر نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند سود بدست خواهد آورد که ۲۱۴.۹ میلیون پوند آن به خاطر حق پخش خواهد بود.آنها ۱۸۰ میلیون پوند از درآمد تجاری و تبلیغاتی بدست خواهند آورد و ۴.۸ میلیون پوند از حضور تماشاگران در روزهای بازی در اولدترافورد بدست خواهند آورد.
میزبان درآمد باشگاههای اسپانیایی از حق پخش در فصل گذشته
لالیگای اسپانیا مشابه لیگ برتر انگلیس نتوانسته کمپانیهای بزرگ پخش کننده را به سمت خود آورد ولی شبکه آمریکایی ESPN امسال قراردادی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار با لالیگا امضا کرد تا این مسابقات را زنده پخش کند.طبق گزارش interestingfootball برای فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ شبکههای تلفونیکا و موویاستار اسپانیا برای پخش لالیگا قراردادی ۳ ساله به ارزش ۱.۸۹ میلیارد یورو امضا کردهاند.
بارسلونا در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ توانست از حق پخش تلویزیونی خود و زمانی که مسی را در اختیار داشت، ۱۶۵ میلیون یورو درآمد بدست آورد. رئال مادرید نیز با ۱۵۶ میلیون یورو در رده دوم ایستاد و اتلتیکو مادرید ۱۲۴.۲ میلیون یورو به جیب زد.
دیل میل انگلیس گزارش داد که رئال مادرید در سال گذشته در تمامی مسابقات خود توانسته ۱۳۵ میلیون پوند درآمد حق پخش داشته باشد که این میزان در سال ۲۰۲۱ میتواند تا ۲۰ میلیون پوند افزایش یابد.
که در اسپانیا به دلیل یک فرمان سلطنتی از فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ، حقوق تلویزیون به صورت جمعی به لالیگا فروخته شده است. ۵۰ درصد از حق تلویزیونی به طور مساوی بین باشگاهها توزیع میشود و نیم باقی مانده بر اساس نتایج ورزشی ۵ سال گذشته تخصیص مییابد. بارسلونا و رئال مادرید به طور مجموع ۲۰ درصد حق پخش لالیگا را از آن خود کردند.
این رسانه انگلیسی نوشت که این سیستم همچنان به نفع بارسلونا و رئال مادرید است ولی بندی وجود دارد که می گوید آنها نمی توانند کمتر از قبل درآمد داشته باشند اما رشد درآمد بالقوه آنها را محدود می کند. این نشانهها وجود دارد که به تدریج لالیگا شروع به تعادل مجدد می کند. قبل از این حکم، بارسلونا و رئال مادرید می توانستند ۱۲ برابر کمترین سود را از حق پخش درآمد کسب کنند. این زوج تقریباً ۴۰ درصد از کل درآمد تلویزیون را به خود اختصاص دادند.
در فصل ۲۰-۲۰۱۹، رئال مادرید ۱۳۵ میلیون پوند و بارسلونا ۱۴۳ میلیون پوند از ۱.۶ میلیارد پوند به جیب زدند. این سهم کل درآمد پخش ۲۰ درصدی بود. به علاوه، بارسلونا، ۳.۵ برابر بیشتر از کم درآمدترین، مایورکا، دریافت کرد. مجموع پرداخت پول در لالیگا در فصل ۲۰-۲۰۱۹ ۱.۶ میلیارد پوند در مقایسه با ۲.۶ میلیارد در لیگ برتر بود.
دیلی میل نوشت که لیگ برتر انگلیس همچنین پول را در سراسر لیگ عادلانهتر تقسیم میکند زیرا در فصل گذشته لیورپول تنها ۱.۹ برابر بیشتر از باشگاه انتهایی، نوریچ سیتی دریافت کرد.
درآمد اینترمیلان کمتر از از شفیلدیونایتد انگلیس
اما در ایتالیا این میزان به مقدار قابل توجهی کاهش مییابد. اینترمیلان در فصل گذشته طبق گزارش «فوتبال ایتالیا» نزدیک به ۶۵ میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی به جیب زد. یوونتوس که روزهای ناکامی را با پیرلو داشت ولی با این حال رونالدو در ترکیبش بود، ۶۲.۷ میلیون یورو بدست آورد و میلان با زلاتان به سود ۵۷.۸ میلیون یورویی رسید.
فوتبال ایتالیا نوشت که این میزان نشان میدهد چقدر اختلاف بین سود تیمهای لیگ برتری و سریآ وجود دارد. به نظر میرسد به دلیل عدم حضور تماشاگران اینترمیلان در سال گذشته توانسته نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو درآمد کسب کند در حالی که تیم قعرنشین انگلیس به درآمد ۱۰۵.۶ میلیون یورو رسید. یورگن کلوپ در مصاحبهای به این موضوع طعنه زد که یک تیم ته جدولی انگلیس میتواند چند برابر یک تیم بوندس لیگایی به علت حق پخش پول به جیب بزند.
موضوع حق پخش و کمپانیهای پخش کننده اکنون به یکی از اقتصادهای مهم در فوتبال بدل شده است و لیگها سعی دارند بیشترین میزان را از این موضوع بدست آورند. کمپانیهای مثل آمازون وارد صحنه شده و میخواهد سرمایهگذاری جدی در پخش مسابقات فوتبال داشته باشد.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین جنگ غزه قیمت حق پخش تلویزیونی فدراسیون فوتبال سازمان لیگ استقلال پرسپولیس خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلیس حقوق تلویزیون میلیارد دلار فصل گذشته لیگ برتر میلیون یورو میلیون پوند رئال مادرید باشگاه ها پخش کننده طبق گزارش بدست آورد جیب زد حق پخش فصل ۲۰ پخش کنند کل درآمد حقوق پخش بازی ها تیم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
روز گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران، از مردی با شماره عضویت «۴۴» در این انجمن تجلیل و به مناسبت هفته گرافیک ایران، نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. کامرانِ کاتوزیان، هنرمند پیشکسوت، عضو شماره «۴۴» این انجمن است که به عقیده بسیاری تحول قابل توجهی را در صنعت تبلیغات به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، کامران کاتوزیان حالا ۸۳ ساله است؛ با احتساب ارقام و اعداد و به حساب ما البته. این هنرمندِ طراحِ گرافیک، پیشتر در بخشی از مستندی کوتاه که سال ۱۳۹۰ در مراسم تولد ۷۰ سالگیاش در خانه هنرمندان ایران پخش شد، گفته بود: «احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
با محاسبه ارقام و اعداد که از نگاهِ دل، معیار صحیحی برای محاسبه سالهای عمرِ آدمی نیست، کامرانِ کاتوزیان، که یکی از نمایندگان اصلی جریان هنر انتزاعی در ایران بهشمار میرود، بدونِ در نظر گرفتنِ علاقه کودکیاش به نقاشی، دستِکم ۷۰ سالی را صرفِ طراحی گرافیک کرده است؛ به طوری که وقتی بزرگانِ هنر درباره او صحبت میکنند، گفتههایشان مملو از اشاره به افتخاراتِ کسب کرده و تحولات ایجاد شده از سوی اوست.
کسب جایزه مشترک چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ به همراه ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمهسازِ نوگرا ـ، شرکت در بینال پاریس در سال ۱۳۴۴، شرکت در بینال ونیز ۱۳۴۵، شرکت در جشنواره بین المللی هنر-واشنگتن در سال ۱۳۵۶، تاسیس گالری صبا ۱۳۴۳، فعالیت در شرکت تبلیغاتی آوانگارد در سال ۱۳۵۰، فعالیت در شرکت تبلیغاتی کارپی در سال ۱۳۶۵ و... از جمله سوابقی است که میانِ فعالیتهای این هنرمند به آن اشاره میشود.
حال روز گذشته، انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک در مراسم هفته گرافیک سال ١۴٠٣، از کامران کاتوزیان ـ پیشگام و پیشکسوت این عرصه ـ تقدیر و به صورت همزمان نمایشگاهی از آثار او در خانه هنرمندانِ ایران، برپا کرد؛ گرامیداشتِ فعالیتِ مردی با شماره عضویت «۴۴» در انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک.
بیشتر بخوانید
بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران
« احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
در نشست اخیرِ این انجمن نیز که هر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به تاثیرِ کاتوزیان بر عرصه تبلیغات، به خصوص در بازه فعالیتش در آژانس تبلیغاتی آوانگارد، تاکید شد که درخشانترین دوره کاری این هنرمند مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است که به نوعی موجب احیای صنعت تبلیغات نیز شد.
آثاری که قرار است به مناسبت هفته گرافیکِ ایران برگزار شود نیز، اغلب مرتبط با فعالیتِ این هنرمند در حوزه تبلیغات است.
از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است.کامرانِ کاتوزیان پس از پایان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ در آنجا به توصیه یکی از اساتید خود، به دانشگاه ویندهام در ایالت ورمونت رفت و در سال ۱۳۴۰ در رشته هنرهای زیبا ـ نقاشی و مجسمهسازی ـ فارغ التحصیل شد.
او گفته است: «چرخش دیدگاه من به طرف نقاشی [مدرن] در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که من ویلیام هانت را- که فکر میکنم یکی از بهترین نقاشان معاصر امریکا است- ملاقات کردم.»
کاتوزیان همچنین گفته بود: «از نقاشان مورد علاقهام در زمان تحصیل، بیش از همه کلاین (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۰- ۱۹۶۲)، که هنوز هم با من است، بود. او که عمری چندان طولانی نداشت، دوره کوتاهی درخشید. نقاشیهایش به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد. در دورهای ماجراجویی جکسن پالک (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۲- ۱۹۵۶) من را مسحور خودش کرد. همچنین نقاشان دیگری مثل مارک روتکو (نقاش ۱۹۰۳- ۱۹۷۰) و مارک توبی (نقاش امریکایی/ ۱۸۹۰- ۱۹۷۶) که کارهای خیلی درخشانی داشتند. در نیویورک آن سالها، وقتی به گالریها سر میزدی، آثاری را میدیدی، بسیار قرص و بینظیر، و از نقاشانی که اصلاً معروف نبودند. بعد از آن دیگر کارهایی به آن محکمی و درخشندگی ندیدم. بدی نقاشی آبستره این است که خیلی سریع، اول صدها، و بعد هزاران نفر به آن پیوستند و چون چشم مخاطب به این نوع کارها عادت نداشت، بنابراین، در تشخیص هم دچار اشکال میشدند. شارلاتانیسم خیلی سریع در این سبک رخنه کرد، در حالیکه کمتر آدم خُبرهای قادر به تشخیص درستی و نادرستی و اصالت آن بود.»
همانطور که کاتوزیان گفته بود، به عقیده بسیاری از پژوهشگران هنری، تأثیر آثار کلاین در آثار دورههای مختلف کار این هنرمند قابل ردگیری است.
اثر فرانتز کلاین اثر کامران کاتوزیانانرژی ضربه قلم فرانتز کلاین، حرکت هیجانی او هنگان خلق اثر را نمایان میکنند؛ به طوری که گویی حرکت قلم بر بوم، قرص و محکم و مطمئن بوده است، همانطور که کامران کاتوزیان اظهار کرده بود «نقاشیهایش (کلاین) به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد.»
و گویی کاتوزیان، این شکلِ شدت حرکت قلم مو و رنگ گذاری جسورانه را در آثار خود حفظ کرده است.
آنطور که گفته شده، آیدین آغداشلو دربارهٔ آخرین نمایشگاه کامران کاتوزیان اینطور اظهار نظر کرده بود. «وقتی قرار شد آثار تازه کامران کاتوزیان را تماشا کنم، نمیدانستم انتظار دیدن چه نوع مجموعهای را باید داشته باشم و پس از انزوای چندساله او و دوری سالیان اخیر من از نمایشگاههای نقاشی، ارتباط میان هنرمند و مخاطب چه صورتی خواهد یافت؟ اما وقتی دیدم، آسوده شدم که نقاشیها، در وجهی بسیار جدی و حرفهای، تداوم معنا و دستاورد گذشته او را دنبال کرده بودند و آن شدت حرکت قلم مو و رنگگذاری جسورانه، گیرم کمی ملایمتر، همچنان جاری و باقی و مداوم بود. تعلق و وابستگی قدیمی و همیشگی کامران کاتوزیان به مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی سالهای ۵۰ میلادی نیویورک، که هیچ کاستی نگرفتهاست، و با گوشه چشمی به کارهای پرتلاطم کلاین یک سره جهان شخصی و خاص خود را دنبال و بنا میکند.»
روز گذشته نیز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، هفته گرافیک ایران با افتتاح نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان در گالری استاد ممیز و نمایشگاه پوستر در جستجوی نسل نو در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران همراه شده بود.
در این مراسم بهرام کلهرنیا ـ رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران ـ ضمن اشاره به دشواریهای این انجمن، ایستادن تا لبه سقوط و نابودی و سپس نگه داشتنش با چنگ و دندان، بر ایستادن زیر سایه کامران کاتوزیان تاکید کرد. او ضمن توصیف کاتوزیان با عنوان «سرو عتیق» گفت: «نخستین شماره ویژهنامهای دوره جدید انجمن آماده شده و با اسم استاد کاتوزیان بیرون آمده است. امیدوارم انتشار این ویژهنامه ادامه دار باشد.»
بخشی از مراسم روز گذشته، به نکوداشت کامران کاتوزیان اختصاص پیدا کرد و ویدیویی که به گفته امراله فرهادی ۱۲ سال قبل از کامران کاتوزیان تهیه شده بود، پخش شد.
امرالله فرهادی گفت: «واقعیت اینکه امکان فیلمبرداری جدید از آقای کاتوزیان وجود نداشت. امیدوارم آقای کاتوزیان دهها سال عمر کنند اما نباید فراموش کنیم که ایشان در این سالها خیلی اذیت شدهاند. از سال ۸۳ امکان همکاری و دوستی با ایشان را داشتم و به آن افتخار میکنم. کاری که در این رویداد انجام دادیم، این بود که خواستیم ویژه نامهای را برای آقای کاتوزیان در بیاوریم. از روزی که با افراد تماس گرفتیم تا یادداشتهای خود درباره ایشان را برایمان ارسال کنند، تنها یک روز گذشت و تقریبا تمام مطالب جمع شد. این ویژه نامه مطالب خوبی درباره آقای کاتوزیان دارد. بنابراین اگر کسی بخواهد ایشان را بشناسد، به خواندن مطالب این ویژهنامه را توصیه میکنم.»
او ادامه داد: «کاتوزیان در این سالها سختیهای خیلی زیادی را از سر گذراند. او در هر جایی کار میکرد، برای ما مانند الگویی بود که دنبالش میکردیم. او در کار خود ساختارشکن و شجاع بود. همین موضوع سبب شد تا به او اتهامهای واهی بزنند و حتی تا دادگاه ببرند. او را ممنوع الکار کردند اما او رفت و کار خودش را انجام داد. او هیچوقت معلم رسمی نبود، اما تاثیرش در کارهای امروز دیده میشود. برای ایشان آرزوی سلامتی میکنم.»
در بخش بعدی این مراسم نیز با حضور بهرام کلهرنیا، مجید بلوچ، علی خسروی، رضا خاکساری، علیرضا مصطفی زاده، لوح یادبودی از طرف انجمن گرافیک ایران به امراله فرهادی اهدا شد تا آن را به دست استاد کاتوزیان برساند.
انتهای پیام